Alla inlägg under mars 2010

Av Stina - 25 mars 2010 07:01


<3 GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN ÄLSKADE DANIEL!!! <3


Inatt så sov lilla Embla 6 timmar i sträck och i sin spjälsäng hela tiden. Jag fick väcka henne vid 5. Jätteduktig tjej, jag är så stolt över henne! :)


Idag fyller älskling år! <3 Han har fått konsertbiljetter av mig i födelsedagspresent, så i slutet på april ska vi gå på DAD. Ska bli jätteroligt! :)

I eftermiddag så kommer svärföräldrarna och ska fira älsklingen, blir till att göra lite våfflor och fika till dess.

Men innan dom kommer så ska jag och Embla åka till Jönköping en liten sväng.


Undrar om det kommer att bli fint väder idag? Det har ju torkat upp lite nu igen så det är inte så blaskigt ute, väldigt skönt tycker jag. Men lite solsken också vore toppen!

Kände mig rätt så pigg innan, men blir nog till att gå och lägga sig och vila en liten stund till nu... ;)


Puss och kram. <3

Av Stina - 16 mars 2010 10:54

Den 11 mars 2010 klockan 20.02 kom min älskade dotter Embla till världen.

4100 gr och 52 cm.


Här kommer min förlossningsberättelse:


Natten mellan den 5 och 6 mars så vaknade jag av att jag hade ordentliga värkar, regebundna och starka, bara helt plötsligt. Jag väckte Daniel och sa att vi måste nog åka in nu, det är nog dags. Så vi gav oss iväg in till förlossningen med väskorna och alltihop. Vi båda trodde och hoppades på att det var dags! Men nej, där blev vi lurade, hon ville inte komma än, men jag hade börjat öppna mig, så antagligen kom dom starka värkarna utav det. Fick några värktabletter och råd om att åka hem och sova och vila mycket.

De följande dagarna så hade jag väldigt mycket förvärkar och sammandragningar, var väldigt trött och sov väldigt lite. Men det hände ingenting. Började känna mig väldigt frustrerad och smärtan av förvärkarna och sammandragningarna var nästan konstant, så fick åka in till förlossningen emellanåt och hämta värktabletter.

Morgonen den 10 mars så var allt som vanligt. Satte mig vid datorn vid 09.30-10.00 ungefär. Sen kändes det som att jag behövde gå på toa, hann bara innanför toadörren och så sa det bara "splash" på golvet, det var vattnet som gick, rakt på badrumsmattan! ;)

Så det var bara att ringa hem Daniel ifrån jobbet och in till förlossningen, dock utan värkar eller liknande, men man måste ju in vid vattenavgång ändå.

Dom undersökte mig och skickade hem mig med värktabletter och lite ny information. 3 dagar får man gå och vänta på att förlossningen ska dra igång av sig själv efter vattenavgång, och man måste åka in på kontroll på förlossningen varje dag då infektionsrisken är rätt så hög. Fick en tid klockan 14.00 dagen därpå.

Vi gick båda och la oss som vanligt den kvällen. Vi gick upp vid 05.00 som vanligt och åt frukost tillsammans och så åkte Daniel till jobbet och jag gick och la mig igen och sov lite till.

Vaknade vid ungefär 09.30 och åt litegranna och satte mig vid datorn en stund. Kände att det gjorde litegranna ont i magen, men inte så mycket mer än det brukade göra. Men allt eftersom tiden gick så började det göra lite mer och mer ont. Ringde in till förlossningen och sa att jag tror att jag har börjat få värkar. Då sa hon att jag kunde komma in när jag ville, men jag ville ju stanna hemma så länge som möjligt eftersom att förstföderskor brukar ta god tid på sig att föda.

Vid klockan 10.30 ungefär ringde jag till Daniel och sa att nu gick det inte längre, nu ville jag inte vara ensam längre, det gjorde bara mer och mer ont. Vi var framme på förlossningen vid ungefär 12.00 Dom satte mig i ett av dom vanliga rummen och tänkte göra CTG som vanligt, men där blev jag inte kvar länge då dom såg hur ont jag hade, utan det var bara till att ge sig iväg till ett förlossningsrum och börja med lustgasen, jag var 4 cm öppen och det började göra fruktansvärt ont trots lustgasen, men den hjälpte rätt så mycket ändå. Meningen är ju att man ska andas vanlig luft emellan värkarna, men det kunde inte jag, jag andades lustgas hela tiden för värkarna kom så tätt och var väldigt smärtsamma. Det var en tid där som jag var helt borta i princip. Sen så förberedde dom för epidural och det tog rätt så lång tid innan dom kunde sätta sprutan på mig då jag inte kunde vara stilla. När den väl var satt så kunde jag slappna av och samla nya krafter i ungefär en halvtimme, sen var jag så mycket öppen, ungefär 9 nästan 10 cm, så den funkade inte längre och det var inte lönt att fylla på eller försöka med något annat. Jag andades lustgas igen, men den hjälpte i princip ingenting den heller mer än att det var skönt att hålla i masken och skrika i den.

19.35 började krystvärkarna och 20.02 var min prinsessa ute och på min bröstkorg. Hon är den vackraste jag någonsin har sett och det var kärlek vid första ögonkastet! <3




<3 Embla <3

:)

Av Stina - 5 mars 2010 11:19

Nu är det 1 vecka kvar till BF. Känns häftigt, spännande, men läskigt samtidigt.

Inatt trodde jag nästan att det var dags att åka in. Hade rejält ont, men det lugnade ner sig efter ett tag, så det är bara till att vänta lite till.

Känns så häftigt att snart kommer vi att vara 3 stycken i familjen, men samtidigt så känns det väldigt overkligt. Det är bara jag och Daniel i några dagar till, sen har vi en liten dotter eller son i resten av våra liv.

Jag ser fram emot att få se och träffa det lilla underverket som har legat i min mage så länge nu. <3 Är så nyfiken på om det är en pojke eller flicka också. Det spelar ingen som helst roll vilket det är, men man är ju nyfiken! :)

Börjar bli lite nervös för förlossningen, men jag är positivt inställd och jag tror att det kommer att gå bra! :)


Jag funderar på om jag och älskling ska gå på bio ikväll, det vore mysigt. Alice i underlandet tänkte jag. Kommer ju att dröja ett tag innan man kan gå på bio igen sen, plus att jag och älskling har pratat om att gå på bio sedan i höstas. :P


Nu ska jag ta och börja göra mig iordning för dagen! :) Ha en jättebra dag allihopa!

Många kramar ifrån mig!

Av Stina - 1 mars 2010 06:57

  Daniel <3 Stina

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards